Vad säger experterna om marknadsläget inför hösten? Vi har tagit tempen på David Werner chef för kontorsuthyrning, Sofia Petzelius chef för retail och Tobias Magnussen, transaktionsansvarig på New Property för att ta del av deras spaningar.
Hur ser ni på fastighetsmarknadens utveckling inför hösten 2024?
David Werner: Många företag och organisationer har skjutit på beslut om flytt och inväntat konjunkturen och marknaden. Nu upplever vi att många inte längre kan vänta och tvingas till beslut kring lokalfrågan vilket vi tror kommer sätta fart på marknaden när det gäller större uthyrningar. Trycket på moderna lokaler innanför tull är fortsatt bra.
Sofia Petzelius: Marknaden känns positiv överlag. Retail och F&B verkar generellt ha landat då de var först med att känna smällen av lågkonjunkturen. Men vi ser ändå ett flertal kommande vakanser under hösten hos aktörer som försökt hålla sig flytande länge men inte klarar det längre.
Tobias Magnussen: Med räntesänkningar gjorda och flera på ingång ser vi mycket positivt på marknaden. Förhoppningsvis har vi lämnat de tuffa åren bakom oss när fler och fler investerare börjar återvända.
Vilka trender tror ni kommer dominera?
David Werner: Många krymper ytor men söker sig till centralare lägen. Vikten av att samla sitt företag och sina anställda framhålls från många företagsledningar. Fler hybridmötesrum efterfrågas där fysisk närvaro interagerar med ett bra uppkopplat digitalt möte.
Vi kommer fortfarande se organisationer som har svårt att fatta beslut kring hur man ska använda sin arbetsplats och i vilken utsträckning. De företag som vågar ta beslut kommer att vinna i längden på att sätta ner foten.
Sofia Petzelius: Secondhand, både prismedveten men även lyxsegmentet, F&B samt lågpris.
Tobias Magnussen: Vi tror att investeringsviljan fortsättningsvis är hög inom traditionellt högavkastande segment likt lager och lättindustri eller lågprishandel. Dessutom ser vi att flera internationella fonder är villiga att investera i den svenska bostadsmarknaden. Vi har dock noterat att dessa aktörer är kräsna när det gäller produkt och läge med många punkter som ska checkas av på listan innan en investering görs.
Hur förbereder sig era respektive team för att möta höstens utmaningar och möjligheter?
David Werner: Våra rådgivare är än mer pålästa om varje lokals möjligheter och utmaningar. Vi är proaktiva i vårt sätt att matcha nya lokaler och med nya hyresgäster. Vårt stora kontaktnät och inflöde av kunder kommer att än mer spela roll.
Sofia Petzelius: Vi följer med spänning hur marknaden utvecklar sig men vi på retail är vana med en föränderlig marknad där det är viktigt att vara kreativa. Därför jobbar vi på New Property alltid i team för att sporra varandra och se allt ur flera perspektiv. Nu mer än någonsin krävs en gedigen analys och ett aktivt uthyrningsarbete.
Tobias Magnussen: Att hålla sig i fysisk form sett till både träning och kost är i min syn nyckeln till att kunna göra ett bra jobb, oavsett vad man arbetar med. Utöver det är kunskapsöverföring inom teamet otroligt viktigt. Vi träffar regelbundet marknadsaktörer från alla delar av branschen för att stämma av marknadsläget. Genom att ha god kontakt med både investerarsidan och banksidan får vi ett försprång.
Hur tror ni att ränteförändringar och inflation kommer att påverka efterfrågan och marknaden?
David Werner: Marknaden vill att ha tydlighet, riksbankens besked nu i augusti indikerar det vi alla väntat på i form av en räntesänkning 3-4 gånger i närtid. Det ger ett lugn och en optimism. Lågkonjunkturen kommer med stor sannolikhet att bottna ur ganska snabbt.
Sofia Petzelius: Vi ser redan en positivare marknad. Men som jag nämnt ovan så är retailmarknaden vana vid förändring och vi är kreativa för att hitta olika typer av koncept och lösningar. Då är det extra viktigt med förståelse för marknaden för att hitta långsiktiga lösningar som klarar sig på olika marknader, att hitta rätt aktör till rätt lokal.
Tobias Magnussen: Marknaden har under lång tid rört sig sidledes medan flertalet fonder och investerare har gott om kapital som de inte har investerat. När proppen väl går ur tror vi att transaktionsvolymen snabbt kommer att öka markant. Från krabbgång till proppen ur.
David
Analyser
Av: David Werner
/23 Aug 2024