Med över 20-års erfarenhet från både Danske bank och Swedbank är Thomas en trygg guide genom tuffare tider. I vår intervju delar han med sig av sin erfarenhet och insikter om fastighetsbranschen samt ger värdefulla råd om hur man skapar ett starkt kontaktnät i branschen.
Berätta om din bakgrund!
Smålänning med en 20-årig bankbakgrund från Swedbank och Danske bank. Under min karriär har jag haft flera positioner, inklusive trainee, stf Privatmarknadschef, Företagschef för Swedbank Östermalm, Lidingö & Danderyd, Midcorpchef Stockholm Syd samt ansvarat för Företagsmarknaden i Stockholm, Östergötland och Gotland. Var dessutom Head of growth & tech startups i region Stockholm samt delegat i Swedbankkoncernens Green bond Committee och Head of growth & tech startups i region Stockholm.
Att från banksidan varit med under våra senaste ekonomiska kriser och uppgångar (It-bubblan, 9/11, finanskrisen med spanska banker och Lehmankraschen, C19 och Ukrainakrisen) är onekligen en trygghet när jag ger råd till våra kunder inom köp, sälj och finansiering.Tillsammans kan vi förutse hur finansiärer kommer att agera och hitta rätt köpare eller investeringsobjekt. Dessutom har jag ett brett kontaktnät från enskilda fastighetsägare till internationella fonder som verkar på den svenska marknaden.
Hur kommer det sig att du valde att börja på New Property?
Efter att ha arbetat inom bank i 20 år, varav de senaste 16 åren i CBD Stockholm, var jag sugen på att se en annan del av affären samtidigt som jag helt enkelt ville fortsätta att använda mitt befintliga nätverk kombinerat med nya nätverk. Jag drogs till New Property eftersom företaget har en familjär och entreprenöriell anda, samtidigt som det är ett högt tempo i affärerna och man vill driva förändring. Det är kul att jobba här och de kontinuerliga framgångarna sporrar mig.
Vilka är de största förändringarna du har upplevt sedan du började arbeta med fastigheter?
Den största förändringen jag har upplevt är att tuffare tider kräver mer skicklighet än tur. Det har blivit allt viktigare att vara skicklig ochförstå dynamiken i fastighetsbranschen.
Det har i princip varit samma nätverk, aktörer och samma fastigheter som kommit och går genom årens lopp. Det som dock slagit mig är fascinationen kring hur FOMO (Fear of Missing Out) är så påtaglig. ”Alla ska med” var ledordet från de senaste åren men även nu närmarknaden viker och vi ser att samma mentalitet fortsatt råder i jakten på ”fire sales-klipp”. Utmaningen är att spelreglerna också utvecklas så det som historiskt fungerade behöver nödvändigtvis inte vara samma angreppsätt som fungerar för finansiärer men framför allt framtidainvesterare i denna marknad. Tex så vet vi att tillgången på elektricitet är en bristvara som direkt påverkar hyresgästpotentialen. Vi vet även att Finansinspektionen redan år 2020 gav bankerna i uppdrag att påskynda hållbarhetsomställningen vilket gör att ESG tillsammans med tillgången på el är en ny hygienfaktor som påverkar avkastning och därmed efterfrågan på fastigheten.
Hur tror du att branschen kommer att förändras på tio års sikt?
Förutom det jag nyss nämnda, om ESG och att tillgång till billig och tillräcklig el, så tror jag inte det kommer hända så mycket. I rådandesvacka får vi naturliga omallokeringar i fastighetsportföljer där nya aktörer ersätter gamla, där några blir starkare och några från marknaden. Om jag dock tar på min gamla proptech hatt så ser jag att utvecklingen av AI kommer att påverka branschen i allt från hur den hyrs ut, förvaltas och i vissa fall även säljs. Blir samma intressanta resa som jag såg inom finansbranschen för ca 10 år sen men skillnaden är nu att eftersom användandet är mer moget så kommer transformeringen att gå betydligt snabbare vilket blir en ytterligare komponent att addera till det klassiska yieldfokuseringen.
Berätta om din drivkraft!
Min drivkraft är att jag vet att vi i morgon kan tillföra något mer till våra kunder och oss själva än vad vi gjorde igår. Jag vill alltid sträva efter ständig förbättring och utveckling där vi tillsammans skapar de mest lönsamma och lyckade affärerna. Det är så vi bygger framgång.
Hur skapar man ett starkt kontaktnät i branschen?
Brukar alltid citera min gamla bankkollega Kristina Carlsson som sa ”jag gör bara affärer med relationer som är trevliga. Det enda man vet är att någon gång under alla våra resor tillsammans så dyker det upp något strul, men med folk som är trevliga från början så brukar man kunna parera utmaningarna pragmatisk till skillnad från om man från början har en ansträngd personkemi”. Ankdammen är alldeles förliten för att man trots tidvis tuffa förhandlingar inte visa respekt till alla parter och till fokuseringen till att sätta affären. Man kan alltid skaffa nätverk (SoMe) men det krävs att man förtjänar tillit för att kunna aktivera sina nätverk när man som bäst behöver dem. Det är vår uppgift som rådgivare att alltid vara tryggheten hos våra kunder och som med fingertoppskänsla styr över gas och broms i varje affärsläge. Detta får vi genom kunskap och erfarenhet samt förmågan att avläsa varje person och affärssituation och att på så sätt hela tiden ligga steget före. Det tillsammans med vår öppenhet och ärlighet förankrar tilliten till kontakterna och affärerna.
Thomas
Vi är New Property
Av: Thomas Lindquist
/22 May 2023